greenSand

EDDY WIJNKER, oprichter greenSand: ‘In 2008 woonde en werkte ik in China en zag — nadat het midden van China op 12 mei getroffen was door een zware, ondiepe aardbeving — groen gekleurde steentjes van hellingen afrollen. Nieuwsgierig als ik ben, raapte ik er een paar op. Het bleek het mineraal olivijn te zijn, een stollingsgesteente, ontstaan uit magma...'

Wat is olivijn?

Thuisgekomen kwam ik terecht bij Olaf Schuiling, emeritus hoogleraar geochemie Universiteit Utrecht en bij Nico Wissing, tuinontwerper en grondlegger van het 'NL Greenlabel'.

Schuiling deed al jaren onderzoek naar de eigenschappen van olivijn. Eén van deze eigenschappen was het binden van CO2 door natuurlijke verwering zoals de aarde dat al miljoenen jaren doet! En Nico Wissing was opzoek naar duurzame tuinmaterialen.

'greenSand'

De ondernemer, de wetenschapper en de ontwerper sloegen de handen ineen om met deze simpele, natuurlijke en eeuwenoude oplossing, klimaatverandering tegen te gaan en 'olivijn' te verspreiden.

Eddy Wijnker: 'Terugdenkend aan mijn jeugd, aan mijn basisschool "De zandloper", en het logo en bedrijfsnaam "greenSand" voor olivijn waren geboren!'

'Floriade 2012'

Venlo 2012. In de Floriade tuin van Nico Wissing en Lodewijk Hoekstra worden de paden met 'greenSand' halfverharding aangelegd om CO2 op te ruimen tegen klimaatverandering.

Organisatie

greenSands activiteiten zijn opgesplitst in een profit deel: de greenSand werkmaatschappijen en een non-profit deel, de greenSand Foundation. Het verdienmodel van de werkmaatschappijen trekt bedrijven aan om in te stappen en te investeren.

greenSand Home and Garden B.V.

greenSand Home and Garden B.V. ontwikkelt producten voor de consumentenmarkt waarin Olivijn is verwerkt en die allen bovenop de voor de desbetreffende markt relevante productsamenstelling verrijkt zijn met Olivijn om CO2 in de atmosfeer te kunnen reduceren. Het bedrijf besteedt 20% van haar winst om greenSand te verspreiden en 3% van haar omzet aan wetenschappelijk onderzoek.

greenSand Civiel B.V.

greenSand Civiel B.V. ontwikkelt producten voor de professionele markt voor de weg- en waterbouw sector. De producten reduceren allen het CO2 gehalte in de atmosfeer. Het bedrijf besteedt 20% van haar winst aan het verspreiden van greenSand en 3% van haar omzet aan wetenschappelijk onderzoek.

greenSand Foundation

De greenSand Foundation stelt zich ten doel het CO2 gehalte in de atmosfeer terug te dringen en de aarde weer in balans te brengen. De greenSand Foundation tracht haar doel te bereiken door noodzakelijk wetenschappelijk onderzoek over de rol van Olivijn bij de reductie van CO2 te stimuleren, het bijeenbrengen van een netwerk van wetenschappers die een bijdrage kunnen leveren aan de realisatie van de doelstelling, het werven en begeleiden van een netwerk van ambassadeurs en het bijeenbrengen van fondsen om onderzoek, promotie en voorlichting te geven over het gebruik van Olivijn.

greenSand Stock N.V.

Het maatschappelijk doel van greenSand Stock N.V. is het leveren van een bijdrage aan de bestrijding van het broeikasprobleem door het reduceren van het CO2 gehalte in de atmosfeer. De N.V. bereikt haar doel door greenSand Olivijn te bewerken en in grote hoeveelheden en tegen een zo laag mogelijke prijs beschikbaar te maken voor het bedrijfsleven. Het fonds wordt vormgegeven door certificering van aandelen door greenSand Stock N.V. en ingebracht in de STAK (Stichting administratiekantoor). De STAK geeft in eerste instantie Certificaat aan toonder van aandeel uit met een minimum van Coupures van vijf euro. De aandelen zijn gecertificeerd, hebben geen stemrecht en geven recht op dividend en aan te bieden na twee jaar. Zo krijgt iedereen de mogelijkheid te investeren in een gezonde aarde.